Prea târziu te-am iubit…

(Unul singur este învăţătorul nostru, Cristos, iar noi toţi suntem fraţi!)

Unirile libere „de facto”

Posted by Paxlaur pe 24/04/2016

wife-marriage-tips-2Este vorba de uniri fără nici o legătură instituţională recunoscută public, nici civilă, nici religioasă. Acest fenomen, destul de frecvent, nu poate să nu atragă atenţia păstorilor sufleteşti, pentru că la baza lui sunt elemente foarte diferite între ele şi, lucrând cu grijă, s-ar putea limita consecinţele.

Unii procedează astfel pentru că sunt constrânşi la aceasta de situaţii economice, culturale şi religioase dificile, încât dacă s-ar căsători ar fi expuşi la daune, la pierderea unor avantaje economice, la discriminare şi altele. Alţii, invers, manifestă dispreţ, contestare faţă de Căsătorie ori chiar faţă de societate, de familie, de ordinea socio-politică şi caută numai plăcerea trupească. Alţii, în sfârşit, sunt împinşi de ignoranţă extremă şi sărăcie, uneori de condiţionări datorate unor situaţii de adevărată nedreptate, sau chiar din lipsă de maturitate psihologică, făcându-i nesiguri şi temători de a încheia un legământ stabil şi definitiv. Sunt unele locuri unde obiceiurile tradiţionale admit Căsătoria abia după o perioadă de locuire împreună şi după naşterea primului copil.

Fiecare dintre aceste elemente pune în Biserică probleme arzătoare de pastoraţie, din cauza urmărilor grave care decurg din ele, atât din punct de vedere religios, cât şi moral (pierderea simţului religios al Căsătoriei, văzută în lumina legământului lui Dumnezeu cu poporul său, lipsa harului sacramental; scandalul public), precum şi din punct de vedere social (distrugerea conceptului de familie, slăbirea simţului de fidelitate chiar şi faţă de societate; posibile traume psihologice în sufletele copiilor; întărirea egoismului).

Păstorii sufleteşti şi comunitatea eclezială se vor îngriji să cunoască aceste situaţii şi cauzele lor de la caz la caz. Se vor apropia de ei cu discreţie şi respect, străduindu-se cu răbdare să-i lumineze şi să-i corijeze cu dragoste, arătându-le dovada mărturiei de viaţă creştină care ar putea să-i pună pe drumul cel drept pentru regularizarea situaţiei lor.

Mai ales se va face muncă de prevenire, cultivând sensul de fidelitate în toată acţiunea de educaţie morală şi religioasă a tinerilor, învăţându-i despre condiţiile şi structurile care favorizează această fidelitate, fără de care nu există libertate adevărată, ajutându-i să se maturizeze spiritual şi să înţeleagă bogata realitate umană şi supranaturală a Căsătoriei-sacrament.

Poporul lui Dumnezeu trebuie să insiste pe lângă autorităţile publice, pentru ca, împotrivindu-se la aceste tendinţe de destrămare a societăţii şi dăunătoare pentru demnitatea, siguranţa şi bunăstarea cetăţenilor, să nu se subestimeze ori să se micşoreze valenţele instituţiei Căsătoriei şi ale familiei. Şi fiindcă în multe regiuni, din cauza sărăciei extreme care derivă din structuri social-economice nedrepte ori inadecvate, tinerii nu sunt în condiţie pentru a se căsători cum se convine, societatea şi autorităţile publice să favorizeze Căsătoria legitimă printr-o serie de intervenţii sociale şi politice, garantând salariul familiei, dând dispoziţii pentru o locuinţă corespunzătoare vieţii de familie, creând posibilităţi adecvate de muncă şi de viaţă.

(din Familiaris consortio, nr. 81)

Documentul poate fi citit în întregime pe: http://www.ercis.ro/magisteriu/ioanpaul2exo.asp?doc=fc

Anunțuri

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: