Prea târziu te-am iubit…

Unul singur este învăţătorul nostru, Cristos, iar noi toţi suntem fraţi!

«Faceți tot ce vă va spune!»

Posted by Paxlaur pe 16/05/2016

II_Nunata din CanaDeosebit de grăitor este textul Evangheliei lui Ioan care ne-o arată pe Maria la nunta din Cana. Maria apare aici ca Mama lui Isus, la începutul vieții lui publice. «S-a făcut o nuntă în Cana Galileii și era mama lui Isus acolo. A fost chemat și Isus și ucenicii lui la nuntă» (In 2, 1-2). Din text se poate deduce că Isus și ucenicii ar fi fost invitați împreună cu Maria, oarecum pe motivul participării ei la acea sărbătoare: Fiul pare invitat datorită Mamei. Este cunoscută desfășurarea evenimentelor legate de acea invitație, acel «început al semnelor» săvârșite de Isus – apa schimbată în vin – care îl face pe evanghelist să spună: Isus «și-a arătat mărirea și ucenicii lui au crezut în El» (In 2, 11).

Maria e prezentă în Cana Galileii ca Mamă a lui Isus și contribuie în mod semnificativ la acel «început al semnelor» care dezvăluie puterea mesianică a Fiului său. Iată: «Sfârșindu-se vinul, mama lui Isus îi zise: „Nu au vin”. Și Isus i-a răspuns: „Ce-mi este mie și ție, femeie? Nu a venit încă ceasul meu”» (In 2, 3-4). În Evanghelia lui Ioan «acel ceas» indică clipa hotărâtă de Tatăl în care Fiul își împlinește lucrarea și trebuie să fie preamărit(cf. In 7, 30; 8, 20; 12, 23.27; 13, 1; 17, 1; 19, 27). Deși răspunsul dat de Isus Mamei sale pare un refuz (mai ales dacă privim mai puțin la întrebare și mai mult la afirmația hotărâtă: «Încă nu a venit ceasul meu»), totuși Maria se întoarce către slujitori și le zice: «Faceți tot ce vă va spune» (In 2, 5). Atunci Isus poruncește slujitorilor să umple vasele cu apă, iar apa se preschimbă în vin, mai bun decât cel servit la început nuntașilor.

Ce înțelegere adâncă a fost între Isus și Mama sa? Cum am putea cerceta misterul intimei lor legături spirituale? Însă faptul e grăitor. E sigur că în acel eveniment se conturează deja cu destulă claritate noua dimensiune, noul sens al maternității Mariei. Ea are un înțeles ce nu este conținut exclusiv în cuvintele lui Isus și în diferitele episoade relatate de Sinoptici (Lc 11, 27-28 și Lc 8, 19-21; Mt 12, 46-50; Mc 3, 31-35). În aceste texte Isus intenționează în primul rând să opună maternității izvorâte din faptul însuși al nașterii ceea ce «maternitatea» (ca și «frățietatea») trebuie să însemne în dimensiunea Împărăției lui Dumnezeu, în sfera mântuitoare a paternității lui Dumnezeu. În textul lui Ioan, însă, din descrierea evenimentului din Cana se conturează ceea ce se manifestă concret ca noua maternitate după spirit și nu numai după trup. Și anume grija Mariei față de oameni, ajutorul pe care ea li-l dă în toate nevoile și lipsurile lor de tot felul. În Cana Galileii este arătat un singur aspect concret al nevoilor omenești, în aparență mărunt și de puțină însemnătate («Nu mai au vin»). Însă el are valoare simbolică: ieșirea în întâmpinarea nevoilor omului înseamnă, în același timp, introducerea acestuia în sfera misiunii mesianice și a puterii mântuitoare a lui Cristos. Este vorba deci despre o mijlocire: Maria se întrepune între Fiul său și oameni în realitatea lipsurilor, nevoilor și suferințelor lor. Se așează «la mijloc», adică joacă rolul de mijlocitoare, nu ca o străină, ci în calitatea ei de Mamă, conștientă că în această calitate ea poate – ba chiar «are dreptul» – să aducă în fața Fiului său nevoile oamenilor. Mijlocirea ei are, așadar, caracter de intervenție: Maria «intervine» pentru oameni. Nu numai atât: ca Mamă, ea dorește și să se manifeste puterea mesianică a Fiului ei, și anume forța mântuitoare îndreptată spre ajutorarea nefericirii omenești, spre eliberarea omului de răul care, în diferite forme și în măsură mai mare sau mai mică, îi apasă viața. Întocmai așa spusese despre Mesia prorocul Isaia în cunoscutul pasaj pe care Isus l-a invocat în fața concetățenilor lui din Nazaret: «Să aduc vestea cea bună săracilor, să vestesc robilor eliberarea și celor orbi vederea…» (cf. Lc 4, 18).

Alt element esențial al misiunii materne a Mariei apare în cuvintele adresate slujitorilor: «Faceți tot ce vă va spune.» Mama lui Cristos se arată oamenilor ca purtătoare de cuvânt a voinței Fiului, indicând condițiile ce trebuie îndeplinite ca forța mântuitoare a lui Mesia să se poată manifesta. La Cana, datorită intervenției Mariei și ascultării slujitorilor, Isus pune început «ceasului său». La Cana, Maria își arată credința în Isus: credința ei provoacă primul «semn» al lui Isus și contribuie la trezirea credinței ucenicilor.

22. Putem spune, de aceea, că în acest fragment al Evangheliei lui Ioan găsim o primă conturare a adevărului despre grija maternă a Mariei. Acest adevăr a fost exprimat și în învățătura recentului Conciliu. Este important să observăm că funcția maternă a Mariei este ilustrată de acesta în raport cu mijlocirea lui Cristos. Citim, într-adevăr: «Rolul de Mamă al Mariei față de oameni nu umbrește și nu micșorează în nici un fel această unică mijlocire a lui Cristos, ci îi arată puterea», pentru că «unul este Mijlocitorul între Dumnezeu și oameni, omul Cristos Isus» (1 Tim 2, 5). Acest rol izvorăște, după bunul plac al lui Dumnezeu, «din belșugul meritelor lui Cristos, se întemeiază pe mijlocirea lui, depinde în întregime de ea și din ea își ia toată puterea.»  (44) Tocmai în acest sens evenimentul din Cana Galileii ne oferă o primă vestire a rolului de mijlocitoare a Mariei, îndreptat în întregime spre Cristos și orientat spre dezvăluirea puterii lui mântuitoare.

Din textul lui Ioan reiese că este vorba de o mijlocire maternă. După cum spune Conciliul, Maria «ne-a devenit Mamă în ordinea harului». Această maternitate în ordinea harului provine din însăși Maternitatea ei divină: fiind, după planul Providenței divine, aceea care l-a născut și l-a crescut pe Răscumpărătorul, ea a devenit și «însoțitoare de o excepțională generozitate și slujitoare umilă a Domnului», care «a cooperat… la opera Mântuitorului prin ascultare, credință, speranță și iubire aprinsă, pentru a fi redată sufletelor viața supranaturală».  (45) «Și această maternitate a Mariei dăinuie neîncetat în economia harului… până la încununarea veșnică a tuturor celor aleși.»  (46)

Ioan Paul al II-lea, Redemptoris Mater, nr. 21-22
(Enciclică despre Preacurata Fecioară Maria
în viața Bisericii peregrine, 25 martie 1987)

Vezi si:

  • (va urma)

Textul este preluat de pe www.magisteriu.ro

Anunțuri

9 răspunsuri to “«Faceți tot ce vă va spune!»”

  1. […] «Faceți tot ce vă va spune!» […]

  2. […] «Faceți tot ce vă va spune!» […]

  3. […] «Faceți tot ce vă va spune!» […]

  4. […] «Faceți tot ce vă va spune!» […]

  5. […] Maica Bisericii… on «Faceți tot ce vă va spun… […]

  6. […] Magnificat. Iubirea… on «Faceți tot ce vă va spun… […]

  7. […] Magnificat. Iubirea… on «Faceți tot ce vă va spun… […]

  8. […] Maria în viața Biser… on «Faceți tot ce vă va spun… […]

  9. […] Maria în viața Biser… on «Faceți tot ce vă va spun… […]

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: