Prea târziu te-am iubit…

Unul singur este învăţătorul nostru, Cristos, iar noi toţi suntem fraţi!

Testamentul de pe Cruce: iată mama ta!

Posted by Paxlaur pe 17/05/2016

Isus si Mama sa, Maria pe drumul CalvaruluiDacă pasajul din Evanghelia lui Ioan despre cele întâmplate la Cana prezintă maternitatea plină de grijă a Mariei la începutul activității mesianice a lui Cristos, alt pasaj din aceeași Evanghelie confirmă această maternitate în economia mântuitoare a harului, și anume în momentul ei culminant, când se împlinește Jertfa Crucii lui Cristos, Misterul lui pascal. Descrierea lui Ioan e concisă: «Stăteau lângă Crucea lui Isus Mama lui și sora Mamei lui, Maria lui Cleopa și Maria Magdalena. Atunci Isus, văzând pe Mama sa și lângă ea pe ucenicul pe care îl iubea, zise Mamei sale: „Femeie, iată fiul tău!” Apoi zise ucenicului: „Iată mama ta!” Și din ceasul acela ucenicul a luat-o într-ale sale.» (In 19, 25-27).

Fără îndoială, în acest fapt se observă o expresie a deosebitei afecțiuni a Fiului față de Mama sa, pe care o lăsa într-o atât de mare durere. Totuși, despre sensul acestei solicitudini «testamentul de pe Cruce» al lui Cristos vorbește mult mai mult. Isus reliefează o nouă legătură între Mamă și Fiu, al cărei întreg adevăr și întreagă realitate le confirmă în mod solemn. Se poate spune că, dacă și înainte maternitatea Mariei față de oameni fusese conturată, acum ea este clar precizată și stabilită: ea provine din împlinirea definitivă a Misterului pascal al Răscumpărării. Mama lui Cristos, aflându-se în sfera directă a acestui mister care îl cuprinde pe om – pe fiecare om în parte și pe toți – este dată omului – fiecărui om și tuturor – ca Mamă. Omul aflat la picioarele Crucii este Ioan, «ucenicul pe care îl iubea».  (47) Dar nu numai el. Urmând Tradiția, Conciliul nu pregetă să o numească pe Maria «Mama lui Cristos și Mama oamenilor»: într-adevăr ea, «fiind din sămânța lui Adam, este unită cu toți oamenii… ba mai mult, este într-adevăr Mamă a mădularelor (lui Cristos)… pentru că ea a cooperat prin iubire la nașterea în Biserică a credincioșilor».  (48)

Așadar, «noua maternitate a Mariei», născută din credință, este rodul «noii» iubiricare a ajuns în ea la deplina maturitate sub cruce, prin participarea ei la iubirea răscumpărătoare a Fiului.

 Ne aflăm deci în miezul însuși al împlinirii făgăduinței cuprinse în protoevanghelie: «Seminția femeii va zdrobi capul șarpelui» (cf. Gen 3, 15). Într-adevăr, Isus Cristos, prin moartea sa răscumpărătoare, a învins răutatea păcatului și a morții în rădăcinile ei. Este semnificativ că, adresându-se Mamei sale din înălțimea Crucii, o numește «femeie» și îi spune: «Femeie, iată fiul tău!» Cu același cuvânt i se adresase, de altfel, și la Cana (cf. In 2, 4). Cum ne-am putea îndoi că mai ales acum, pe Golgota, această expresie străbate până în adâncul misterului Mariei, ajungând la locul unic pe care ea îl ocupă în toată economia mântuirii? După cum ne învață Conciliul, cu Maria, «Fiica strălucită a Sionului, după îndelunga așteptare a făgăduinței, se împlinesc timpurile și se instaurează noua economie, atunci când Fiul lui Dumnezeu și-a luat din ea firea omenească pentru ca prin misterele Trupului său să-l elibereze pe om din păcat».  (49)

Cuvintele pe care le rostește Isus de pe Cruce arată că maternitatea Născătoarei sale își află o «nouă» continuare în Biserică și prin Biserică, simbolizată și reprezentată de Ioan. Astfel, aceea care, ca «plină de har», a fost introdusă în misterul lui Cristos pentru a-i fi Mamă, adică Sfânta Născătoare de Dumnezeu, rămâne, prin Biserică, în acel mister ca «femeia» vestită în cartea Genezei (3, 15) – la început – și în Apocalips(12, 1) – la capătul istoriei mântuirii. După planul veșnic al Providenței, maternitatea divină a Mariei trebuie să se reverse asupra Bisericii, așa cum afirmă Tradiția, după care maternitatea Mariei față de Biserică este reflexul și continuarea maternității sale față de Fiul lui Dumnezeu.  (50)

După cum arată Conciliul, această continuare a maternității Mariei se întrevede încă din momentul în care se naște Biserica și se arată pe față în lume: «Pentru că Dumnezeu a hotărât să nu manifeste în mod solemn sacramentul mântuirii oamenilor înainte de a-l trimite pe Duhul Sfânt făgăduit de Cristos, îi vedem pe Apostoli înainte de ziua Rusaliilor „stăruind într-un singur cuget în rugăciune împreună cu femeile și cu Maria, Mama lui Isus și cu frații lui” (Fapte 1, 14), iar Maria implora și ea în rugăciunile sale darul Duhului Sfânt, care o umbrise la Bunavestire».  (51)

Așadar, în economia harului, realizată sub acțiunea Duhului Sfânt, există o corespondență deosebită între momentul Întrupării Cuvântului și acela al nașterii Bisericii. Persoana care unește cele două momente este Maria: Maria la Nazaret și Maria în cenacolul din Ierusalim. În ambele cazuri, prezența ei discretă dar esențială arată calea «nașterii din Duh». Maria, care este prezentă în misterul lui Cristos ca Mamă, devine astfel – din voința Fiului și prin lucrarea Duhului Sfânt – prezentă și în misterul Bisericii. Și în Biserică ea continuă să fie «o prezență maternă», după cum arată cuvintele rostite pe Cruce: «Femeie, iată fiul tău!»; «Iată Mama ta!».

Ioan Paul al II-lea, Redemptoris Mater, nr. 23-24
(Enciclică despre Preacurata Fecioară Maria
în viața Bisericii peregrine, 25 martie 1987)

Vezi si:

  • (va urma)

Textul este preluat de pe www.magisteriu.ro

Anunțuri

8 răspunsuri to “Testamentul de pe Cruce: iată mama ta!”

  1. […] Testamentul de pe Cruce: iată mama ta! […]

  2. […] Testamentul de pe Cruce: iată mama ta! […]

  3. […] Testamentul de pe Cruce: iată mama ta! […]

  4. […] Testamentul de pe Cruce: iată mama ta! […]

  5. […] Magnificat. Iubirea… on Testamentul de pe Cruce: iată… […]

  6. […] Magnificat. Iubirea… on Testamentul de pe Cruce: iată… […]

  7. […] Maria în viața Biser… on Testamentul de pe Cruce: iată… […]

  8. […] Maria în viața Biser… on Testamentul de pe Cruce: iată… […]

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: