Prea târziu te-am iubit…

(Unul singur este învăţătorul nostru, Cristos, iar noi toţi suntem fraţi!)

Adevărul întrupării nu poate fi gândit fără referire la Maria

Posted by Paxlaur pe 03/05/2016

Mama Maria si Pruncul Isus4. La aceasta ne pregătește Conciliul Vatican II, care ne-o prezintă în învățătura sa pe Mama lui Dumnezeu în misterul lui Cristos și al Bisericii. Dacă «numai în misterul Cuvântului Întrupat se luminează cu adevărat misterul omului» – după cum afirmă Conciliul (8) -, se cuvine ca acest principiu să fie în mod cu totul special aplicat la acea excepțională «fiică a neamului omenesc», la acea «femeie» minunată care a devenit Maica lui Cristos. Numai în misterul lui Cristos se luminează deplin și misterul ei. De altfel, așa a căutat și Biserica să-l interpreteze încă de la început: misterul Întrupării i-a îngăduit să pătrundă și să lumineze tot mai bine misterul Mamei Cuvântului întrupat. În această aprofundare o importanță hotărâtoare a avut-o Conciliul din Efes (431), în care, spre marea bucurie a creștinilor, a fost confirmat în mod solemn, ca adevăr de credință a Bisericii, adevărul maternității divine a Mariei. Maria este Mama lui Dumnezeu (=Theotókos) deoarece prin lucrarea Duhului Sfânt l-a zămislit în sânul ei feciorelnic și l-a dăruit lumii pe Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, de o ființă cu Tatăl. (9) «Fiul lui Dumnezeu…, născut din Maria Fecioara, a devenit într-adevăr unul dintre noi», (10) s-a făcut om. Așadar, prin misterul lui Cristos, strălucește deplin pe firmamentul credinței Bisericii misterul Mamei lui. La rândul său, dogma maternității divine a Mariei a fost pentru Conciliul din Efes și continuă să fie pentru Biserică o chezășie a dogmei Întrupării prin care Cuvântul a luat realmente, fără a o desființa, firea omenească în unitatea Persoanei sale.

5. Conciliul Vatican II, arătând-o pe Maria în misterul lui Cristos, găsește și calea pentru a adânci cunoașterea misterului Bisericii. Într-adevăr, Maria, ca Mamă a lui Cristos, este unită în mod deosebit cu Biserica, «pe care Domnul a constituit-o Trupul său». (11) Textul Conciliului apropie în mod semnificativ acest adevăr despre Biserică – Trupul lui Cristos (după învățătura Scrisorilor Sfântului Paul) – de adevărul că Fiul lui Dumnezeu «s-a întrupat de la Duhul Sfânt din Maria Fecioara». Realitatea Întrupării își găsește într-un fel continuarea în misterul Bisericii – Trupul lui Cristos. Însuși adevărul Întrupării nu poate fi gândit fără referire la Maria – Mama Cuvântului Întrupat.

În aceste considerații doresc totuși să arăt în primul rând acea «peregrinare de credință» în care «Preacurata Fecioară a înaintat păstrându-și cu fidelitate unirea ei cu Cristos». (12) Astfel, acea dublă legătură care o unește pe Mama lui Dumnezeu cu Cristos și cu Biserica primește o semnificație istorică. Nu e vorba aici numai de istoria Fecioarei Mame, de drumul ei personal de credință și de «partea cea mai bună» pe care o are în misterul mântuirii, ci de istoria întregului Popor al lui Dumnezeu, de toți cei care participă la aceeași peregrinare de credință.

Acest lucru îl exprimă Conciliul relevând în altă parte că Maria «a fost înaintașă», devenind «prefigurarea Bisericii… în ordinea credinței, a iubirii și a unirii desăvârșite cu Cristos». (13) Faptul de a fi «înaintașă» ca prefigurare și model se referă la același mister intim al Bisericii, care își împlinește și își desăvârșește misiunea mântuitoare, întrunind în sine – ca și Maria – condiția de mamă și condiția de fecioară. Este fecioara care «păzește neatinsă și curată credința față de Mirele ei» și care «devine și ea mamă, pentru că… naște la o viață nouă și nepieritoare pe fiii zămisliți de la Duhul Sfânt și născuți din Dumnezeu». (14)

6. Toate acestea se împlinesc într-un mare proces istoric și, se poate spune, «pe un drum». Peregrinarea de credință indică istoria lăuntrică, adică istoria sufletelor. Însă aceasta este și istoria oamenilor, supuși pe pământ unei condiții trecătoare, cuprinși în dimensiunea istorică. În reflecțiile ce urmează vrem să ne concentrăm în primul rând asupra epocii prezente, care în sine nu este încă istorie, dar totuși o alcătuiește necontenit, și în sensul de istorie a mântuirii. Aici se deschide un spațiu larg în care Preacurata Fecioară Maria continuă să «meargă înaintea» Poporului lui Dumnezeu. Minunata ei peregrinare de credință este un punct constant de referință pentru Biserică, pentru persoane și pentru comunități, pentru popoare și națiuni și, într-un anume sens, pentru întregul neam omenesc. Este într-adevăr greu să-i cuprinzi și să-i măsori sfera.

Conciliul subliniază că Mama lui Dumnezeu este deja împlinirea eshatologică a Bisericii: «Biserica și-a atins în Preacurata Fecioară desăvârșirea, care o face să fie fără pată și zbârcitură (cf. Ef 5, 27)» – și în același timp «credincioșii se străduiesc încă să crească în sfințenie, învingând păcatul; de aceea ei își ridică ochii spre Maria, care strălucește ca model de virtuți în fața întregii comunități a celor aleși». (15) Peregrinarea de credință nu-i mai aparține Născătoarei Fiului lui Dumnezeu: glorificată în ceruri lângă Fiul ei, Maria a trecut acum pragul dintre credință și vederea «față în față» (1 Cor 13, 12). Dar, în același timp, în această împlinire eshatologică, Maria nu încetează să fie «Steaua mării» (Maris Stella) (16) pentru toți cei care străbat încă drumul credinței. Dacă aceștia își ridică ochii spre ea din diferitele locuri ale vieții pământești, o fac pentru că ea «l-a născut pe Fiul pe care Dumnezeu l-a rânduit primul născut dintre mulți frați (cf. Rom 8, 29)», (17) precum și pentru că «la nașterea și la creșterea» acestor frați și surori «ea conlucrează cu iubire de mamă». (18)

Ioan Paul al II-lea, Redemptoris Mater, nr. 4-6
(Enciclică despre Preacurata Fecioară Maria
în viața Bisericii peregrine, 25 martie 1987)

Vezi primele numere aici: https://paxlaur.com/2016/05/02/femeia-din-care-s-a-nascut-rascumparatorul/

Textul este preluat de pe www.magisteriu.ro

(va urma)

Anunțuri

19 răspunsuri to “Adevărul întrupării nu poate fi gândit fără referire la Maria”

  1. Sfinta Maria ,plina de haruri ,fie-ti mila de noi Amin .
    Multumesc

    Apreciază

  2. […] Adevărul întrupării nu poate fi gândit fără referire la Maria […]

    Apreciază

  3. […] Adevărul întrupării nu poate fi gândit fără referire la Maria […]

    Apreciază

  4. […] Adevărul întrupării nu poate fi gândit fără referire la Maria […]

    Apreciază

  5. […] Fericită cea care a… on Adevărul întrupării nu poate f… […]

    Apreciază

  6. […] Acest fiat al Mariei… on Adevărul întrupării nu poate f… […]

    Apreciază

  7. […] Acest fiat al Mariei… on Adevărul întrupării nu poate f… […]

    Apreciază

  8. […] Acest fiat al Mariei… on Adevărul întrupării nu poate f… […]

    Apreciază

  9. […] Mama celor vii… on Adevărul întrupării nu poate f… […]

    Apreciază

  10. […] Mama celor vii… on Adevărul întrupării nu poate f… […]

    Apreciază

  11. […] Mama celor vii… on Adevărul întrupării nu poate f… […]

    Apreciază

  12. […] Mama celor vii… on Adevărul întrupării nu poate f… […]

    Apreciază

  13. […] https://paxlaur.com/2016/05/03/adevarul-intruparii-nu-poate-fi-gandit-fara-referire-la-maria/ […]

    Apreciază

  14. […] https://paxlaur.com/2016/05/03/adevarul-intruparii-nu-poate-fi-gandit-fara-referire-la-maria/ […]

    Apreciază

  15. […] https://paxlaur.com/2016/05/03/adevarul-intruparii-nu-poate-fi-gandit-fara-referire-la-maria/ […]

    Apreciază

  16. […] https://paxlaur.com/2016/05/03/adevarul-intruparii-nu-poate-fi-gandit-fara-referire-la-maria/ […]

    Apreciază

  17. […] https://paxlaur.com/2016/05/03/adevarul-intruparii-nu-poate-fi-gandit-fara-referire-la-maria/ […]

    Apreciază

  18. […] https://paxlaur.com/2016/05/03/adevarul-intruparii-nu-poate-fi-gandit-fara-referire-la-maria/ […]

    Apreciază

  19. […] https://paxlaur.com/2016/05/03/adevarul-intruparii-nu-poate-fi-gandit-fara-referire-la-maria/ […]

    Apreciază

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: